torsdag 24. mars 2011

Uke 12, Informasjonskompetanse 2

Etter å ha lest en del i Hareboes "Norskboka" , Richardsons "Blogs, Wikis and Podcasts" og leksjonene om Informasjonskompetanse, følte jeg meg klar til å opprette et informasjonsnav ved hjelp av Netvibes. 
Etter det jeg nå har lest virker det som et nyttig redskap å bruke både privat og i jobbsammenheng. Det er mange nettsider jeg er innom hver dag for å bl.a. sjekke oppdateringer og nyheter. Når jeg etterhvert kommer ordentlig inn i bruken av informasjonsnav og RSS, vil nok det bli tidsbesparende å bruke. Richardson skriver: "RSS is technology that will change your life, if you let it" (Richardson 2009 s. 72). Ut i fra et slikt utsagn så virker det jo som dette er ganske revolusjonerende. 


Da jeg fikk opprettet mitt eget informasjonsnav, rota jeg litt fram og tilbake mellom noen forskjellige dashboards. Jeg lurte litt på hvor jeg skulle legge inn det jeg lastet opp på siden.  Jeg lurte også litt på hvilken side var privat og hvilken var offentlig, men jeg fant etterhvert ut av det. jeg la da de sidene jeg lastet opp på en offentlig side. Jeg lagde forskjellige merkelapper for generelt, blogger, nyheter og studier til å begynne med. her kan jeg utvide etter hvert. Jeg la til studiebloggene til de jeg er på gruppe med. Jeg la også til lokalavisen vår og VG. Under generelt la jeg inn kalender, notisblokk, huskelapp og været. Under studier la jeg inn Høgskulen i Volda sin side, og de RSS-strømmene vi har lest om i leksjonene. Informasjonsnavet mitt kan du se her: mitt informasjonsnav

Det å ha et verktøy som gir oss muligheten til å begrense treffene i elevenes nettsøk  er en stor fordel. Jeg ser fram i mot å lære meg bruken av dette. Før vi presenterer dette for elevene er det viktig at vi behersker det selv, og Hareboe påpeker på at vi skal bruke litt tid på å sette oss inn i det. (Hareboe 2010).


___________________________________________________


Hareboe, L. (2010) Norskboka.no, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget


Richardson, W. (2009) Blogs, wikis, podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms. 
California: Corwin Press







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar