onsdag 9. mars 2011

Uke 10, Tenkeverktøy 2

Ja, så skulle jeg ta utfordringen da, og prøve meg på å klare nivå 3 i dataspillet Bridge Corstruction set! Jeg har ikke mye erfaring i dataspill, men vet jo at mange blir ganske "hektet" på dette, så jeg tenkte: Dette blir moro! De to broene som skulle bygges i Tutorial gikk forholdsvis greit. Så jeg satset friskt på nivå 1, og etter noen forsøk så holdt broa bilene som kom kjørende. Da var jeg klar for nivå 2, og så for meg at jeg snart kunne legge ut en melding i forum med en link til en ferdig bro i nivå 3. Men den gang ei... etter 54!!! brofall så gav jeg opp. Da kunne jeg ikke bruke mer tid på dette. Så nå har min respekt for de som konstruerer broer i den virkelige verden steget noen hakk :)
Jeg tenkte i utgangspunktet at dette kunne være et nyttig spill å bruke i undervisningen i 4. klasse. I naturfag, etter 4.trinn, teknologi og design, er to av kompetansemålene at elevene skal kunne:
  • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
  • beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
 Tidligere har vi konstruert broer ved å rulle papir til tynne ruller, satt de sammen med splitt-binders og satt de sammen, slik at de faktisk holder en murstein. Jeg tenke at det kunne være spennende og lærerikt for elevene å konstruere broer på pcen også. Men nå tenker jeg vel at dette nok blir litt i vanskeligste laget for 4. klassinger. Men vi kunne jo prøvd de tre første som jeg faktisk klarte, og det kan jo også hende at en 4. klassing klarer mer enn hva jeg fikk til også...


Forskning viser at når barn og
unge spiller, er de involvert og engasjert i komplekse læringssituasjoner (Forskning Viser 7)

Men forskerne har delte meninger når det gjelder bruk av dataspill i skolen. Noen mener dataspill vil gi relevante og sentrale bidrag i undervisningen, mens andre er mer kritiske til hvordan det kan tilføre undervisningen noe nytt (ibid).

Den amerikanske spillforskeren Gee mener at spilldesign har et klart potensiale i klasserommet og at unge som spiller lærer å forholde seg til dynamiske informasjonskilder i ulike medier gjennom spill (ibid).

Egefeldt-Nilsen mener at dataspill i undervisningen bør være et suplement og må gjøres relevant.

I Forskning Viser 7 blir det også pekt på to utfordringer ved bruk av dataspill i skolen og det er at de ikke må brukes som belønning og at det ikke skal være bare lek og underholdning (ibid).

For å lykkes med å bruke dataspill i undervisningen peker Forskning Viser 7 på følgende punkter. Det er viktig at:

Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes.
Spillene tilpasses elevsammensetning.
Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsformål.
Det må være gode læringsrammer.
Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i
forhold til tradisjonelle læringsopplegg.


Jeg synes det virker spennende å bruke dataspill som en del av undervisningen for å nå kompetansemål,  Jeg tror det kan gi elevene en ekstra motivason.

Så nå har jeg tre år på meg til å komme igjennom nivå to og tre i brobygging. Da går mine elever i 4. klasse og jeg kan veilede dem i konstruksjon av broer både med papir og på pcen :)

Om dette spillet skulle plasseres i Hutchings kube mener jeg at de som skal konstruere broer befinner seg i det øvre høyre hjørnet. Kreativ, kontrollerende, aktiv og forskende... Det var i hvert fall slik jeg følte meg da jeg jobbet med disse broene, helt til frustrasjonen over å se alle broene rase, tok overhånd...

_____________________________________
Kilder:

ITU (u.å.) Forskning Viser 7, Dataspill i skolen [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.ituarkiv.no/filearchive/FV7.pdf (Lastet ned 09.03.2011)

UFD (2006) Læreplan i naturfag, kompetansemål etter 4. trinn [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1099072&visning=5&sortering=2&kmsid=1099080 (Lastet ned 09.03.2011)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar