Jeg tenkte i utgangspunktet at dette kunne være et nyttig spill å bruke i undervisningen i 4. klasse. I naturfag, etter 4.trinn, teknologi og design, er to av kompetansemålene at elevene skal kunne:
- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
- beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
Forskning viser at når barn og
unge spiller, er de involvert og engasjert i komplekse læringssituasjoner (Forskning Viser 7)
Men forskerne har delte meninger når det gjelder bruk av dataspill i skolen. Noen mener dataspill vil gi relevante og sentrale bidrag i undervisningen, mens andre er mer kritiske til hvordan det kan tilføre undervisningen noe nytt (ibid).
Den amerikanske spillforskeren Gee mener at spilldesign har et klart potensiale i klasserommet og at unge som spiller lærer å forholde seg til dynamiske informasjonskilder i ulike medier gjennom spill (ibid).
Egefeldt-Nilsen mener at dataspill i undervisningen bør være et suplement og må gjøres relevant.
I Forskning Viser 7 blir det også pekt på to utfordringer ved bruk av dataspill i skolen og det er at de ikke må brukes som belønning og at det ikke skal være bare lek og underholdning (ibid).
For å lykkes med å bruke dataspill i undervisningen peker Forskning Viser 7 på følgende punkter. Det er viktig at:
Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes.
Spillene tilpasses elevsammensetning.
Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsformål.
Det må være gode læringsrammer.
Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i
forhold til tradisjonelle læringsopplegg.
Jeg synes det virker spennende å bruke dataspill som en del av undervisningen for å nå kompetansemål, Jeg tror det kan gi elevene en ekstra motivason.
Så nå har jeg tre år på meg til å komme igjennom nivå to og tre i brobygging. Da går mine elever i 4. klasse og jeg kan veilede dem i konstruksjon av broer både med papir og på pcen :)
Om dette spillet skulle plasseres i Hutchings kube mener jeg at de som skal konstruere broer befinner seg i det øvre høyre hjørnet. Kreativ, kontrollerende, aktiv og forskende... Det var i hvert fall slik jeg følte meg da jeg jobbet med disse broene, helt til frustrasjonen over å se alle broene rase, tok overhånd...
_____________________________________
Kilder:
ITU (u.å.) Forskning Viser 7, Dataspill i skolen [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.ituarkiv.no/filearchive/FV7.pdf (Lastet ned 09.03.2011)
UFD (2006) Læreplan i naturfag, kompetansemål etter 4. trinn [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1099072&visning=5&sortering=2&kmsid=1099080 (Lastet ned 09.03.2011)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar