fredag 1. april 2011

Uke 13, Informasjonskompetanse 3

Jeg valgte nettstedet om Martin Luther King til denne oppgaven. Denne nettsiden kan i utgangspunktet virke troverdig. Jeg googlet Martin Luther King og fikk opp denne siden som nummer fire i rekken av nettsteder som omhandler denne mannen. Overskriften på denne siden er "A true historical examination" og første setninge er "The truth about Martin Luther King" videre fortsetter det med: "A valuable resource for teachers and students alike." Så dette kan se ut som en side man kan tenke seg å bruke i skolesammenheng om man skal skrive en oppgave om Martin Luther King Jr.

Tror jeg fint kunne overbevist en gruppe elever om at denne siden er en grei side å bruke i en slik sammenheng. Den ser troverdig og seriøs ut ved første øyekast.

Når jeg går ned på siden og sjekker ut hvem som står bak denne, finner jeg ut at det er en gruppe som kaller seg Stormfront. Og hvem er så dette? Jo ved å sjekke litt nærmere viser det seg å være en gruppe hvis slagord er: White pride world wide. Her lukter det rasisme lang vei! De ønsker nye medlemmer velkomne og skriver videre at de er et fellesskap som består av hvite nasjonalister. De har tilknytning til både Ku Klux Klan og amerikanske nynazister ( Erdal     2011).

Her ligger det flyers som kan lastes ned og som det oppfordres til å dele ut på skolen. Disse er fulle av rasistiske utsagn. Og linken har den uskyldige overskriften: "Bring the dream to life in your town!
Under denne overskriften hvor det nok bevist er brukt ordet dream, tenkte i hvert fall jeg at det skjulte seg et budskap i Martin Luther King sin ånd, og ikke det stikk motsatte.

Hele denne siden er gjennomsyret av rasisme og er så langt i fra alt hva Martin Luther King stod for som det kan gå an å komme.   

Ved å vise elevene hva som skjuler seg bak en ved første øyekast så uskyldig og troverdig side, vil jeg tro det vil gjøre dem mer oppmerksomme i framtiden når det gjelder å være kritiske og skeptiske til sider de finner ved å google et emne eller navn. De vil nok sjekke hvem som står bak en side mer enn tidligere vil jeg tro.

________________________________________

Kilder:

Erdal, I.J. (2011) Informasjonskompetanse 3 - DKL 102 våren 2011. Høgskulen i Volda: Publisert som PDF I LMS





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar