søndag 13. februar 2011

Uke 7, Digital arena

Det var spennende å lese om forskningen som var gjort om barn og unges mediebruk fra 1993- 2005 (Tønnesen 2007).
Det viser seg der at gutter og jenter bruker de digitale mediene på forskjellig måte. Jenter bruker mer chat enn gutter og guttene er mer opptatt av spill enn det jentene er (Ibid) Jeg spurte min 18 årige datter om hun hadde den oppfatningen om at det fortsatt er slik, og det hadde hun. Det viser seg også i denne undersøkelsen at jenter sender mer tekstmeldinger enn gutter. Guttene ringer i stedet for å sende meldinger (ibid). Dette var også min datter enig i at stemte med hennes vennekrets.

På tross av alle nye medier som har dukket opp så viser denne forskningen at tv fortsatt står sterkest (ibid). Ved siden av tv, er det pcen som gir mest prestisje. Det kan da bli slik at de unge velger pc fordi andre unge gjør det, og dermed viser sin tilhørighet i ungdomsmiljøet. Med pcen kan de gjøre individuelle valg i forhold til hvordan de vil bruke den. Tv er for de unge en selvfølge, mens en pc kan gi prestisje p.g.a. sin teknologi og sitt brukerpotensiale (ibid.).
Dataspill og tv-serier representerer en felleskultur som gir dem felles teksterfaringer og gjør dem mer like, mens de mer individuelt orienterte mediene gir de unge mulighet til å dyrke særinteresser og markere en personlig identitet (Tønnesen 2007). Det viser seg at jentene foretrekker spill som viderefører rolleleken, mens guttene foretrekker spill som viderefører politi -og røverlek (ibid).

I undersøkelsen er det ett nettsted som skiller se ut. Det er Blinksidene. Her kan de lage sin egen side hvor de presenterer seg selv og sender og mottar meldinger fra andre gjennom b-post (ibid.) De kan være med i interessegrupper og chatte med venner. Dette var før Facebook gjorde sitt inntog i Norge, så jeg vil tro om denne forskningen hadde vært gjennomført nå, ville det vært Facebook som hadde skilt seg ut som det dominerende nettstedet...

Det er i hovedsak tre sider som fascinerer de unge i medielandskapet.
1. Å oppsøke en større virkelighet, der følelsene er større, sterkere og tydeligere.
2. De fascineres av tekster de kan oppleve med flere sanser, blant annet lys, lyd, rytme, former og farger.
3. Sosial handling og deltakelse. De velger sosiale medier som gir prestisje i form av å høre til og være med. Dette øker fellesskapet med andre som gjør det samme. (Tønnesen 2007)

__________________________________________________

Tønnesen, E.S. (2007) Generasjon.com Mediekultur blant barn og ungdom. Oslo: Universitetsforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar