onsdag 9. februar 2011

Uke 6, IKT og tilpasset opplæring

Jeg har plukket ut to avsnitt fra den generelle delen av læreplanen. Disse fikk meg til å tenke på noe jeg selv har opplevd.
"Skolen skal ha rom for alle, og lærerne må derfor ha blikk for den enkelte. Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse." (UFD 2006, s. 12)
En god skole og en god klasse skal gi rom nok for alle til å bryne seg og beveges, og den må vise særlig omtanke og omsorg når noen kjører seg fast eller strever stridt og kan miste motet (UFD 2006, s. 12) 

Det var særlig "...blikk for den enkelte"(UFD 2006, s.12) og "...vise særlig omtanke og omsorg når noen kjører seg fast eller strever stridt og kan miste motet" (UFD 2006, s.12)

Når jeg leser dette, tenker tilbake på noe jeg opplevde for noen år tilbake. En elev strevde veldig med å skrive for hånd. Vi jobbet med å øve på sammenhengende skrift og så all skriving som verdifull trening på vei mot en funksjonell håndskrift. Og for noen var det nok nettopp det. Nevnte elev skrev maks to, tre linjer med nærmest uleselige tegn. Vi jobbet mye med han med forming av bokstaver og lydering av ord. Vi trodde han hadde vanskelig for å høre lydene i ordene når han skrev, og ikke visste hvordan han skulle skrive dem, og derfor ikke skrev noe. En dag satt denne eleven tilfeldigvis foran en pc og spurte om å få skrive. Dette var ikke i klasserommet, og det var heller ingen lærer til stede. Vedkommende som satt sammen med ham, lot han få skrive, og i løpet av veldig kort tid hadde denne eleven fylt en hel side med skrift, der han skrev om sine tanker rundt skolen... Dette arket ble gitt til meg kort tid etter, og fra den dagen hadde han en av skolens bærbare pcer på pulten sin, og skolehverdagen ble en helt annen for han. Nå ble det gøy å skrive. Han fikk da også gjøre leksene på pc. Urettferdig!!! sa de andre elevene. Nei, urettferdig er det å behandle alle likt. Da er historien om alle de forskjellige dyra som skulle ha en samme eksamen, fordi det var rettferdig, fin å fortelle. Eksamen var å komme til toppen av et tre. Der står det et ekorn, en fugl,ei skilpadde og en flodhest. Alle måtte jo få samme oppgave, siden det var mest rettferdig. Denne har jeg brukt mange ganger og den er noe elevene forstår. Etter en prat i klassen om dette, så var det helt greit. Denne eleven fikk en helt ny opplevelse av skriving, og en ny skolehverdag, takket være et digitalt hjelpemiddel. Så enkelt og så greit :)

____________________________________________
Kilder:
UFD (2006) Den generelle delen av læreplanen, tilpasset opplæring. [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/Store-dokumenter-i-html/Den-generelle-delen-av-lareplanen-bokmal/Post.aspx?pageNumber=25  (Lastet ned 10.02.2011)

1 kommentar: