tirsdag 18. januar 2011

Sosial web, uke 2

Jeg velger å ta utgangspunkt i de tre nettsamfunnene Del og brukFacebook og Blogger


DEL OG BRUK. Jeg har fra før ingen erfaring med Del og bruk, men etter det jeg nå har sett så ser det ut til å være en nyttig ressursside for lærere hvor vi kan utveksle ideer innen IKT, som kan brukes i undervisningen. Denne siden er mer beregnet på lærere enn på elever. Jeg skal gjøre meg mer kjent med denne ressursen etter hvert og se om jeg kan få nytte av den i min undervisning. Kanskje kan jeg også bidra med noen ideer!


FACEBOOK. Jeg har selv vært medlem av Facebook i en periode og bruker det stort sett bare som et sosialt medium til chat og til å holde kontakten med tidligere medstudenter, gamle bekjente og "skravling" med venninner. 


Men Facebook kan også brukes til at elever kan utveksle erfaringer, gi hverandre ideer til skoleoppgaver og hjelpe hverandre om man står fast i en skoleoppgave. Man har her mulighet til privat chat, private mailer eller å skrive på veggen til hverandre. Ved å skrive på hverandres vegger, legges det åpent for de som har tilgang til veggen. Man kan også legge ut private bilder, eller laste ned f.eks. filmsnutter fra f.eks. YouTube. På YouTube kan man finne filmer som man kan ha nytte av i skolesammenheng om man f.eks. skal skrive om og/eller vise musikk fra en bestemt tidsepoke, eller en bestemt musikkform. 


Jeg bruker ikke Facebook i  forbindelse med jobb ovenfor elevene, men kan diskutere/ planlegge jobb på chat med kolleger. Jeg har bevisst valgt å ikke ha elever som Facebookvenner.


BLOGGER. Min erfaring med blogg er kun fra dette studiet. Men Blogg har blitt populært og mange har sin egen blogg. En blogg kan brukes på mange måter. Noen forteller omtrent ned til minste detalj hva de gjør i løpet av dagen og legger ut mange bilder. Hvem trenger strengt tatt og vite alt dette om en annen person? Av det jeg har sett av diverse blogger blant ungdom, synes jeg noen er svært lite kritiske til hva de skriver og legger ut av bilder. 


Både foreldre og lærere et ansvar, med tanke på å lære barn og unge om hvordan bilder kan bli misbrukt på nettet. De trenger også å lære om opphavsrett og personvern. De må også være klar over at det som blir lagt ut, er lagt ut for alltid, selv om de selv sletter det, kan det allerede ha blitt kopiert av andre. 

Jeg tror det er mange som ikke tenker på konsekvenser som kan komme senere på grunn av bilder og opplysninger man legger ut mer eller mindre ukritisk av og om seg selv eller andre på nettet gjennom forskjellige sosiale medier. "Å gi fra seg kontaktinformasjon kan være det første skrittet i retning av å slippe ukjente fra internett nærmere inn på seg" (Sæterås, Antvort, Erdal 2011, s. 12)

I skolesammenheng kan blogg brukes på en annen måte. Man kan skrive om forskjellige skolerelaterte temaer. Man kan f.eks. diskutere forskjellige undervisningsformer som blir brukt for å oppnå samme kompetansemål på forskjellige skoler, utveksle ideer til måter å løse oppgaver på. Elever kan diskutere hvordan bruk av IKT i undervisningen øker deres interesse og læringsutbytte for fag og oppgaver. Elever kan også skrive fagrelaterte oppgaver på bloggen sin og andre kan gå inn og lære noe om emnet og kommentere det som har blitt skrevet. Her er det viktig at kommentarene blir positive, slik at ikke opphavspersonen blir krenket. Er det noe man lurer på eller er uenig i, kan man stille spørsmål i stedet for å komme med negative kommentarer.


Jeg har kommentert Aksel sitt innlegg ang. at noen legger ut litt vel mye på nettet og ang. det å være Facebookvenn med elever. Kommentar til Aksels blogginnlegg
____________________________________________________________

Sæterås, K. B, K. Antvort og I.J. Erdal (2011) Sosial web 2 - DKL 102 våren 2011. 
Høgskulen i Volda: Publisert som PDF i LMS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar