mandag 22. november 2010

Hensyn, øvingsoppgave 2

1. Denne oppgaven gjelder bildet som viser tre barn som leker i et klatrestativ ( Antvort 2010, s.9) Jeg vil si at her er det opphavsretten vi må ta hensyn til. Jeg kunne ikke brukt dette bildet uten at Kjell Antvort, som er fotografen hadde gitt meg tillatelse til å bruke det. Når det gjelder personvern, stiller dette bildet seg annerledes da personene er fotografert bakfra, slik at ansiktene ikke er synlige og personene er ikke gjenkjennelige (Datatilsynet 2008).

2. Om dette hadde vært mine elever og jeg hadde vært fotografen, mener jeg at jeg kunne publisert dette bildet, uten tillatelse, nettopp av den grunn at elevene ikke er gjenkjennelige. Dette er et bilde der handlingen står i fokus, og som kan vise for eksempel, hvordan elevene er i aktivitet i friminuttene eller være et bilde i en serie som skal vise hvordan lekeapparatene blir brukt. Her er personene mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, og er da unntatt fra regelen om samtykke (Åndsverksloven 1961). Vi har som lærere plikt til å sette oss inn i reglene rundt publisering av bilder på nett og formidle disse reglene videre til elevene (Høiland og Wølner 2007). På vår skole har vi skjemaer hvor foreldrene skriver under på om de tillater bilder av elevene på nett, også av den grunn ville dette bildet vært klarert.
___________________________________________
Litteratur:

Antvort, K. (2010) Høgskulen i Volda: Hensyn Høsten 2010.  Publisert som PDF i LMS

Datatilsynet, Din rett til å velge (2008) Bilder på internett [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx (Lastet ned 22.11.2010)

Høiland, T. og T.A. Wølner (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendal

Åndsverkloven, (1961) Lov om opphavsrett til åndsverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar