fredag 19. november 2010

Diagram for å illustrere tannfelling i en 1. klasse :)

Jeg har fra før så godt som ingen erfaring med bruk av regneark, og har aldri brukt det i undervisningen. Jeg underviser nå i samtlige fag på 1. trinn, bortsett fra gym og RLE og fikk lyst til å prøve noe av dette ut i matematikk. Som en start i bruk av regneark tenkte jeg å lage et diagram over noe elevene er veldig opptatt av og som er svært aktuelt for denne aldergruppen, nemlig tannfelling. I kunnskapsløftet, matematikk, etter 2. årstrinn står det under statistikk, sannsyn og kombinatorikk at eleven skal kunnesamle, sortere, notere og illustrere enkle data med teljestrekar, tabellar og søylediagram (UFD 2006). Dette kan bli en artig måte og et svært relevant tema for elevene å få litt kjennskap til søylediagram på, i løpet av 1.trinn. Elevene kan selv legge inn hvor mange tenner de har mistet, i et felles regneark.


Eksempel på hvordan dette kan gjøres med to forskjellige diagrammer jeg mener egner seg i denne oppgaven. I begge disse diagrammene kommer antall felte tenner veldig tydelig fram. Det blir lett å skjønne for elevene. Jeg har brukt Google Spreadsheet og laget stolpe/søylediagram og liggende stolpediagram (Frantsen 2010). Disse stolpene/søylene vil stadig vokse seg høyere eller lenger, etterhvert som elevene  feller tenner, og legger det inn i regnearket.
_________________________________
Litteratur:


Frantsen, T. (2010), Høgskulen i Volda: Rekneark 1 DKL101 hausten 2010. Publisert som PDF i LMS


Utdanningsdirektoratet (2006), Læreplan i matematikk fellesfag [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1101832&visning=5&sortering=2&kmsid=1101839 
(Lastet ned 19.11.2010)





1 kommentar: