tirsdag 5. oktober 2010

5.2 Øvingsoppgave 2

Digitale tekster - utfordringer angående plagiatering.


Siden jeg jobber med elever fra 1. til 4. klasse har jeg ingen erfaring med plagiatering av digitale tekster i skolesammenheng. Men jeg har noen tanker rundt temaet. Det kan nok for noen virke som en lettvint løsning og kopiere noe som allerede er ferdig skrevet. Det er mye vi kan gjøre som lærere for å få elevene til å levere egne produkter. I tillegg til å lage oppgaver som blir fulgt opp med respons både fra medelever og lærer underveis i prosessen, bør man også spille  på elevenes moral. Vi kan fortelle dem at å kopiere noe andre har skrevet er som å stjele noe fra noen, om det ikke er gitt tillatelse til at andre kan bruke det da. Men da selvfølgelig med forfatteren som eier. Det å late som noe er sitt uten at det er det, er juks. Og at det ikke er lov å jukse, det er erfaringsmessig noe barn er opptatt av fra tidlig alder. Jeg mener det er viktig å informere elevene om dette, slik at det i hvert fall ikke er uvitenhet som gjør at de kopierer. Elevene bør få høre historien om forskeren Sudbø (Sjøberg u.å.) og virkelig få se hva juks kan føre til og hvilke konsekvenser det kan få. Vi vil ikke ha et samfunn fullt av juksemakere, vil vi vel?
___________________________________________________________
Litteratur:
Sjøberg, S. (u.å) Forskning, fusk eller fakta? artikkel [Internett] Tilgjengelig fra: http://folk.uio.no/sveinsj/Forskning_Fusk_eller_Fakta-Sjoberg06.pdf (lastet ned 26.11.2010)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar