tirsdag 21. september 2010

Skal man bruke gratisprogram eller mer profesjonelle program som man må betale for?


Gratis kontra kjøpe?
Jeg har siden jeg begynte på dette studiet fått øynene opp for at det ligger mange gratisprogrammer der ute, som jeg ikke har vært klar over og som bare er til å laste ned. De jeg så langt har rukket å bli litt kjent med, har gitt meg bare positive opplevelser. Fra før kjenner jeg godt til Photostory, som er et flott og enkelt gratisprogram hvor man lager digitale fortellinger. Dette har jeg brukt ved flere anledninger med elever. Jeg har blitt veldig nysgjerrig på Google og alt hva de har å by på. Mine assosiasjoner til navnet Google var inntil for få dager siden kun søkermotor og oversetter. Nå har jeg sett at det er jo så mye, mye mer. Har også lyst til å prøve ut Serif-serien som jeg leste om i "Fra digital ferdighet til kompetanse". Her virket det som det var mye spennende blant annet ang. bildebehandling.  Jeg vet ikke nok om hverken gratisprogram eller program man må kjøpe om hvordan de er om man setter de opp i mot hverandre. Men ut i fra hva jeg hit til har lest og prøvd er gratisprogrammene veldig funksjonelle fra mitt ståsted. Jeg syns det er en kjempefordel at HVO bruker gratisprogrammene slik at vi som studenter kan bli kjent med disse og videreformidle bruken av dem til vår skole, elever og foreldre. Alle syns vel stort sett det er greit å spare noen kroner…
________________________________________________
Litteratur:
Høiland,T. og T.A. Wølner (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar